بررسی تکنیک های روایت در آثار زویا پیرزاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم خرسند
- استاد راهنما علی محمد شاه سنی حسن اکبری بیرق
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده: روایت شناسی یا مطالعه ی روایت یکی از زمینه های ساختارگرایی است که به مطالعه ی نظری روایت یا (دستور زبان روایت) می پردازد، این علم تجزیه و تحلیل رابطه ی میان داستان و همه ی عناصر وابسته به آن است. ساختارگرایانی نظیر پراپ، گرماس، تودوروف، ژنت، برمون، بارت و... در مطالعه ی روایت بیش تر به کشف الگوها و بن مایه های زنجیره ای داستان ها توجه کرده اند. زویا پیرزاد از نویسندگان معاصر ماست که در دهه ی اخیر آثار او مورد توجه مخاطبین بسیاری قرار گرفته است که در این پایان نامه سعی شده است با استفاده از نظریه-های روایت شناسان برجسته به بررسی و تحلیل تکنیک های روایی در آثار این نویسنده پرداخته شود. در فصل اول کلیات موضوع ازجمله: بیان مسأله، هدف تحقیق، پیشینه ی تحقیق، سوالات و فرضیه های تحقیق و... مورد بررسی واقع شده است و در فصل دوم به تعاریف روایت، اهمیت و ضرورت روایت، علم روایت شناسی، ویژگی های روایت، نظریه پردازان روایت، ساختارگرایی و فرمالیسم روسی پرداخته شده است و هم چنین ساختار روایت و عناصر آن از جمله: پیرنگ، کارکرد، شخصیت و... بررسی شده و به الگوهای روایی کلاسیک، مدرن و پسامدرن نیز پرداخته ایم. در فصل سوم زنان نویسنده معاصر ایران و هم چنین زندگی و آثار زویا پیرزاد را مورد بررسی قرار داده ایم و در فصل چهارم با استفاده از ساختار روایت و الگوهای روایی که در بحث مبانی نظری به آن پرداخته ایم، ساختار روایی آثار زویا پیرزاد، بررسی و تحلیل شده-است که برای تحلیل، آثار این نویسنده را به دو بخش رمان ها و مجموعه داستان ها تقسیم کرده ایم و در تحلیل هر داستان ابتدا خلاصه ای از داستان را ارائه دادیم و بعد عناصر روایی آن را استخراج کرده و ساختار روایی آن ها را با استفاده از نظریه های روایت شناسان و الگوهای روایی تحلیل کرده ایم و در فصل پنج نتایجی را که از این پژوهش به دست آمده-است، ارائه داده ایم.
منابع مشابه
بررسی شیءوارگی در آثار زویا پیرزاد با تأکید بر رویکرد جورج لوکاچ
واژۀ شیءوارگی[1] که در اندیشه مارکسیسم غربی پا گرفت، مفهوم بتانگاری کالا در نظام سرمایهداری است که بنمایه اصلی اندیشه «جورج لوکاچ[2]» است. اولین دلالتهای خود را از مفاهیم بیگانگی[3] و بتانگاری کالای[4] مارکس[5] و مفهوم عقلانی شدن[6] وبر[7] مییابد و مکتب فرانکفورت با تعبیر عقلانیت مدرن به عقلانیت ابزاری این نقد را ادامه ...
متن کاملروایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد)
ادبیات بومی دارای ویژگیهای خاصی است که درواقع خواستهها و آرمانهای مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آدابورسومشان ترسیم میکند. نگارندگان در این مقاله بهصورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانیپور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیستبوم و جهانبینیهای زنانه را تب...
متن کاملبررسی نقش و هویت اجتماعی زن در آثار زویا پیرزاد
رمان که یکی از پرطرفدارترین بخش های ادبیات محسوب می شود، داستان بلندی است که ساختار ویژه ی خود را دارد. ورود رمان به ایران را می توان همزمان با ورود مدرنیته دانست. جامعه ایرانی، در پی تحولاتی که از اواخر دوره قاجار به مرور در خود شاهد بود، در زمینه ادبیات وشیوه های بیان ادبی نیز درون تحولاتی قرار می گرفت که به سرعت در حال انجام و گسترش بودند. رمان مدرن فارسی پس از انقلاب عمدتاً به نقد وضعیت فرهن...
نقشهای عاملی در طعم گس خرمالو نوشتة زویا پیرزاد
شناسایی نقشهای عاملی و فرایند روایی در داستان کوتاه طعم گس خرمالو، نوشته زویا پیرزاد، با در نظر داشتن بررسی از دیدگاه ساختارگرایانه این داستان کوتاه، بعنوان محور اصلی کار، هدفی است که این مقاله دنبال میکند.
متن کاملبررسی تطبیقی مؤلفه های زمان روایی در داستان «فرارِ» آلیس مونرو و داستان «پرلاشزِ» زویا پیرزاد
زمان روایی در قالب داستان کوتاه، به دلیل اختصار و تأثیر در شخصیتپردازی، اهمیّت بسزایی دارد. در پژوهش حاضر، داستان «فرار» آلیس مونرو و داستان «پرلاشز» زویا پیرزاد از مَنظرِ مؤلفههای زمان روایی، بر مبنای نظریة ژرار ژنت، مورد بررسی و تحلیل تطبیقی قرارگرفتهاست. در این جُستارف به دو سؤال مطرحشده پاسخ داده خواهدشد: استفادة از زمان روایی تا چه حد در قالب داستان کوتاه و شخصیّتپردازی ضروری است؟ آیا د...
متن کاملروند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد: تحلیلی بر پایۀ سبک شناسی فمنیستی
دربارۀ ویژگیهای زبانی آثار ادبی زنان دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. در پژوهش حاضر بر ضرورت تحلیل سبکی آثار داستانی زنان به عنوان روشی برگزیده در تحلیل ویژگی های زبانی، ادبی و اندیشگانی این آثار تأکید شده است. در ادامه، برجسته ترین وجوه سبکی آثار زویا پیرزاد، با رهیافت سبکشناسی فمنیستی، بررسی و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از نخستین اثر نویسنده یعنی مجموعه داستان مثل همۀ عصرها تا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023